بستن

لامپ های کم مصرف بيش از 20 سال است که در دنيا متداول شده اند و در اماکن مختلف مورد استفاده قرار می گيرند اما مصرف اين نوع از لامپ ها چه از نظر جيوه موجود در آنها و چه از نظر پرتوهای فرابنفش به کار رفته در آنها همواره با نگرانی هايی توام بوده است.لامپ های کم مصرف با نورهای شفاف و غير شفاف مورد استفاده وسيعی قرار گرفته است . اين لامپ ها چند سال قبل از ايران ، در ساير کشورهای جهان استفاده شده




و اکنون پس از سپری شدن سالها از مصرف اين لامپ ها ، تحقيقاتی در زمينه تاثير اين لامپ ها بر سلامت انسان صورت گرفته است.اين تحقيقات ، عوارض لامپ های کم مصرف - هم به دليل جيوه در آنها و هم به علت پرتوهای فرابنفش به کار رفته در آنها - را يادآوری می کند.
آنچه که با اطمينان می توان گفت اين است که متخصصان در مورد سمی بودن جيوه موجود در اين لامپ ها اتفاق نظر دارند اما سئوال هايی درباره ميزان جيوه اين لامپ ها و دست يافتن به اينکه چه ميزان و چه حجمی از اين جيوه در بروز سرطان موثر است مطرحند.
وزارت بهداشت بريتانيا هشدار داده است که در صورت شکستن لامپ های کم مصرف بلافاصله اتاق را حداقل به مدت 15 دقيقه بايد ترک کرد چرا که لامپ های کم مصرف محتوی جيوه هستند که شديدا سمی و خطرناک است و در صورت تنفس می تواند موجب بروز ميگرن، اختلال حواس ، عدم تعادل و عوارض ديگر شود.
همچنين در کسانی که آلرژی دارند می تواند موجب التهاب شديد پوستی شود و برای جمع کردن شکسته ها نيز نبايد از جاروی برقی استفاده کرد زيرا آنها آلودگی را در خود نگاه می دارد و به اتاق های ديگر هم منتقل می کند و به توصيه آنها می بايستی خرده ريزها را با جاروی معمولی در پاکتی ريخت و آن را هرچه زودتر از منزل خارج کرد.
پيش از اين نيز کارشناسان انجمن پوست انگليس نسبت به استفاده از لامپ های کم مصرف از نظر ميزان اشعه ماورای بنفشی که توسط اين لامپ ها پراکنده می شود و نقش آنها در بروز مشکلات و بيماری های پوستی هشدار داده بودند.
کارشناسان اين انجمن اعلام کردند که لامپ های کم مصرف موجب تسريع ابتلاء به بيماری های پوستی و از جمله سرطان پوست و همچنين سرگيجه و ميگرن در افراد مبتلا به صرع می شوند.
ساير عوارض روحی و روانی نورهای فلوروسنت شامل خستگی زودرس، افسردگی، ضعف و بيحالی ، از دست دادن تمرکز ، کاهش بازده کاری و افزايش تنش های روحی است.
در خصوص عوارض لامپ های کم مصرف چه عوارض ناشی از جيوه به کار رفته در اين لامپ ها و ارتباط بين جيوه و سرطان زا بودن اين لامپ و چه اشعه فرابنفش اين لامپ ها و ارتباطی که با سلامت دارند از متخصاصان مختلف از جمله متخصصان فيزيک پزشکی، متخصصان مهندسی پزشکی، محققين فعال در زمينه سرطان و متخصصين پوست سوال شد.
آنچه که متخصصان فيزيک پزشکی و مهندسی پزشکی به طور مشترک بيان می کنند اين است که بدون شک جيوه موجود در اين لامپ ها سمی و خطرناک است و استنشاق اين ماده سمی در دراز مدت بر سلامت فرد تاثير منفی دارد، با اين حال اينکه با قاطعيت بيان شود که آيا ميزان جيوه به کار رفته در اين لامپ های کم مصرف ايجاد سرطان می کند يا خير، نيازمند انجام تحقيقات علمی گسترده و پژوهش های متعددی است .
از نظر متخصصين مهندسی پزشکی و فيزيک پزشکی نحوه به کار رفتن جيوه در ساخت لامپ های کم مصرف توسط کارخانه های سازنده اين لامپ های در ارتباط آنها با سرطان زا بودن اين لامپ ها موثر است.
دکتر محمد باقر شيران مدير گروه فيزيک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ايران در اين باره در گفت و گو با ايرنا گفت: اين واقعيتی است که جيوه موجود در لامپ های کم مصرف سمی و تنفس هوای آلوده به اين سم برای سلامت مضر است و در صورت شکسته شدن لامپ های کم مصرف در اتاق بايد آن فضا را برای مدتی ترک کرد.
وی با بيان اينکه اين آلودگی در خرده شيشه های لامپ های کم مصرف هم وجود دارد و بايد آنها را جداگانه دورريخت گفت: پاسخ به اينکه به طور دقيق تماس با جيوه موجود در اين لامپ ها چه عوارض و مشکلاتی به دنبال دارد به تحقيقات و بررسی های دقيق بيشتری نياز دارد.
دکتر بهرام بلوری عضو انجمن فيزيک پزشکی ايران نيز در اين زمينه در گفت و گو با ايرنا گفت: خطرناک بودن جيوه موجود در لامپ های کم مصرف کاملا ثابت شده است و جای هيچ بحثی ندارد و استنشاق سم موجود در جيوه به کار رفته لامپ های کم مصرف عوارض و اختلالاتی را در سلامت انسان ايجاد می کند.
عضو هيات علمی دانشگاه علوم پزشکی ايران اضافه کرد: بنابراين رها کردن زباله اين لامپ همانند زباله های معمولی از نظر زيست محيطی می تواند خطرناک باشد.
برخی از متخصصان نيز بر اين عقيده اند که هر چند جيوه به کار رفته در لامپ های کم مصرف - چه نورهای زرد آن و چه نورهای سفيد - با تغييراتی که در گردش خون انسان ايجاد می کنند به بروز اختلالاتی در سلامت او می شوند اما اطمينان حاصل کردن از ميزان و شدت اين عوارض نيازمند تحقيقات و پژوهش های متعدد و مقايسه کردن نتايج آنهاست.
دکتر عبداله فضلعلی زاده رييس انجمن سرطان ايران از جمله اين افراد است که در در گفت و گو با گزارشگر علمی ايرنا اظهار داشت :جيوه چون فلزی سمی است ممکن است باعث يک سری اختلالات خونی شود که اين اختلالات می تواند به صورت های مختلفی در فرد بروز کند اما ارتباط آن با سرطان اثبات شده نيست و بايد مورد بررسی قرار گيرد بنابراين تا آن موقع می توان به مردم گفت که مراقب باشيد.
وی با بيان اينکه بيشتر کارهای علمی را آزمايش های زياد با حجم جامعه مورد تحقيق وسيع و مراکز تحقيقاتی متعدد تعيين می کند تا بتوان با مقايسه اين نتايج به يک نتيجه واحد قابل استناد دست يافت گفت: برای اثبات سرطان زا بودن جيوه موجود در لامپ های کم مصرف بايد تحققيات مختلف صورت گيرد و نتايج مقايسه شوند.
به گفته رييس انجمن سرطان ايران ، جيوه فلزی سمی همانند سرب است چنانچه سرب ناشی از سوخت ماشين ها زياد مورد تنفس قرار گيرد به بروز ناراحتی های ريوی می انجامد و حالت های ارتجاعی ريه را می گيرد با اين حال هنوز سرب به عنوان عامل ايجاد کننده سرطان به شمار نمی رود.
دکتر فضلعلی زاده يادآور شد: ارتباط بين سيگار و سرطان و يا ارتباط بين صنايع لاستيک سازی و صنايع رنگ سازی با سرطان امری ثابت شده است و کسانی که در مجاورت استنشاق اين صنايع هستند در طول عمر خود در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار دارند اما جيوه و اينکه چه ميزان از آن در بروز سرطان موثر است هنوز معلوم نشده است.
مهندسی پزشکی گرايش بيومتريال يکی ديگر از رشته های مرتبط با بحث جيوه و بخار جيوه و تاثير آن در بروز سرطان است.با دو نفر از صاحب نظران و متخصصين اين رشته درباره ارتباط سرطان زا بودن لامپ های کم مصرف گفت و گويی صورت گرفت که هر دو با وجود لزوم اطلاع رسانی در اين زمينه خواستند که نامشان آورده نشود.
يکی از آنها به گزارشگر علمی ايرنا توضيح داد:خطرناک بودن جيوه از نظر جذب آن در خون به اين بستگی دارد که در محيط مورد استفاده به چه صورت در ديواره بچسبد. به اين صورت که جيوه اگر به صورت پوشش نچسبيده روی هر سيستمی باشد خطرناک نيست و در مورد لامپ های کم مصرف بايد ديد چگونه لايه های جيوه چسبانيده می شود که اگر لايه ها به صورت لايه های معلق و شناوری باشد قطعا خطرناک نيست.
وی افزود: اما اگر لايه های جيوه به صورت پودری باشد، در صورتی که بشکند، احتمال پخش شدن آن در هوا بسيار زياد است و استنشاق اين هوا به شدت ماده سمی جيوه را جذب خون می کند و بروز مشکلات ريوی و حتی بروز سرطان ريه را در پی خواهد داشت .
به گفته اين متخصص در مهندسی پزشکی ، استنشاق اين ماده سمی علاوه بر سرطان زا بودن باعث کندی ذهن هم می شود.
جيوه های بزرگ و مايع به علت اينکه اتم هايشان به يکديگر چسبيده اند خود را می ربايند و بدون چسبندگی به محيط گرد می شوند.
به گفته کارشناسان مهندسی پزشکی اين نوع جيوه حتی اگر خورده شود بدون چسبندگی و يا جذب به خون و بدن از روده رد می شود اما اگر جيوه به صورت پودری و گرد باشد ديگر نمی توان به راحتی تاثير منفی آن را بر سلامت رد کرد.
يک کارشناس و متخصص در رشته مهندسی پزشکی دراين خصوص در گفت و گو با ايرنا گفت: جيوه و بخارهای اشی از آن برای سلامت انسان مضر است اما اينکه جيوه موجود در لامپ های کم مصرف تا چه حد در بروز اين مشکلات نقش دارد اين نيازمند آن است که نحوه به کار رفتن اين ماده در اين لامپ های از جانب کارخانه های سازنده آنها مورد بررسی قرار گيرد.
يک عضو ديگر انجمن علمی مهندسی پزشکی اضافه کرد: بايد اطلاعات دقيقی از مواد و ترکيبات مورد استفاده در لامپ های کم مصرف از جانب کارخانه های سازنده آنها اعلام شود. مشخص کردن نحوه به کارگيری جيوه توسط کارخانه های سازنده لامپ های کم مصرف کار چندان سختی نيست و به راحتی می توان آن را بررسی و مشخص کرد.
جيوه و موارد استفاده آن در کشورهای مختلف دنيا
..............................................................
بيشترين کاربرد جيوه در ساخت مواد شيميايی صنعتی و کاربردهای برقی و الکترونيکی و همچنين در پزشکی است. علاوه بر اين‌ از جيوه در دماسنجها به ويژه برای حرارتهای بالا مورد استفاده قرار می‌گيرد.
امين اله گلرو کارشناس ارشد مهندسی پزشکی در اين باره به گزارشگر علمی ايرنا گفت: از جيوه علاوه بر دماسنج ها، در فشارسنج ها، پمپ های انتشار و بسياری وسايل آزمايشگاهی ديگراستفاده می‌شود. در دندانپزشکی جيوه در آمالگامها (ماده پرکردن دندان) و داروهای دندان کاربرد دارد.
وی افزود: جيوه، بخار جيوه و تمام نمک های محلول جيوه به شدت سمی هستند. سفيده تخم مرغ و شير را می توان به عنوان پادزهر به کار برد زيرا آلبومين های تخم مرغ و شير با جيوه آلبومينات جيوه می دهند که غير محلول است.
گلرو يادآور شد: در سال 2008 در نشست سازمان ملل متحد در نايروبی، وزيران محيط‌ زيست 140 کشور جهان به توافق رسيدند که استفاده از جيوه را ممنوع سازند و تلاش برای حذف جيوه از مصارف عمومی شروع شد، اما متاسفانه هنوز در کشور ما اين مساله اجرايی نشده است.
کشورهايی همچون سوئد و نروژ استفاده از جيوه را به طور کلی ممنوع کرده اند اما در ساير کشورها اين ماده مورد استفاده قرار می گيرد.
* عوارض لامپ های کم مصرف بر پوست و چشم
.............................................................
نگرانی های لامپ های کم مصرف به همين ختم نشده است . پيش از اين نيز برخی محققان اعلام کرده بودند که اشعه فرابنفش که مقداری از آن در لامپ های کم مصرف وجود داردبه بروز مشکلات و بيماری های چشمی و پوستی می انجامد.
اشعه فرابنش نور خورشيد با انواع مختلف يو.وی آ، يو.وی بی و يو.وی سی برای پوست مضر هستند. دو اشعه نوع آ و بی اشعه هايی هستند که از نور خورشيد به زمين می رسند و به بروز مشکلاتی در پوست منجز می شود. تحقيقات نشان می دهد که مقدار اندکی از اين اشعه فرابنفش در نور لامپ های کم مصرف هم وجود دارد.
دکتر محمد گلشنی دبير انجمن متخصصين پوست ايران در اين زمينه می گويد هر چند مقدار اين اشعه در لامپ های با نور سفيد (لامپ های مهتابی و کم مصرف) کم است اما چنانچه فرد بری مدت طولانی در معرض آنها باشد در درازمدت می تواند باعث کدری، تيرگی و ايجاد لک در پوست شود.
به گفته وی افراد بهتر است برای کاهش اين مشکل از نورهای زرد و لامپ های آفتابی در منزل استفاده کنند. همچنين لامپ های با نور سفيد بايد در فاصله ای بيشتر از دو متر بر فرد تابيده شوند.
اين متخصص پوست در پاسخ به اينکه ترکيب کردن و در کنار هم قرار دادن نورهای سفيد و زرد می تواند مشکلات و عوارض نور های مهتابی را کمتر کند گفت: بهترين نور ، نور لامپ های آفتابی يا همان نورهای زرد هستند و اين ترکيب نمی تواند عوارض نورهای سفيد را خنثی کند.
با توجه به اينکه طيف نوری لامپ های کم مصرف مقداری متفاوت از لامپ های معمولی است توصيه می شودافرادی که دارای پوست های حساسی هستند و دچار حساسيت پوستی هستند برای مدت های طولانی در معرض اين نوع نورها قرار نگيرند.
ميزان اشعه فرابنفش موجود در نورهای سفيد در مقايسه با نور خورشيد بسيار کمتر است و تنها در صورت مواجه شدن فردبه مدت زمان طولانی و در دراز مدت ممکن است منجر به بروز مشکلاتی در پوست فرد شود.
کارشناسان انجمن پوست انگليس توصيه می کنند، بهتر است نور اين لامپ ها با استفاده از محفظه های مشبک محصور شود تا پرتوهای مستقيم نور هنگام تابش شکسته و در محيط پخش شود و آنهايی که روزانه بيش از چهار ساعت در معرض اين نورها قرار می گيرند بايد از کرم ضد افتاب برای محافظت پوست صورت خود استفاده کنند.
نور لامپ های کم مصرف علاوه بر اينکه بر روی پوست عوارض بر جای می گذارد برای بينايی نيز مضر هستند و به آسيب رساندن به عدسی چشم و قدرت بينايی فرد منجر می شود.
نتايج تحقيقات اين دانشمندان نشان داده است که کسانيکه روزانه بيش از 8 ساعت در معرض نور لامپ های فلوروسنت قرار گرفته اند پنج برابر بيشتر از ساير افراد دچار آب مرواريد می شوند.
دکتر پرويز زرين بخش رييس مرکز تحقيقات اپتيک و لنز ايران در اين خصوص در گفت و گو با ايرنا گفت: به طور کلی استفاده از نورهای سفيد و لامپ های کم مصرف در فاصله نزديک به علت اينکه حاوی مقداری اشعه فرابنفش است به عدسی چشم آسيب می رساند و برای کاهش اين آسيب ها بايد فاصله خود را با اين نورها رعايت کرد.
وی افزود: به منظور محافظت از چشم ها در برابر اشعه مضر نورهای سفيد و لامپ های کم مصرف بايد فاصله حدود سه متر رعايت شود و فرد مستقيما در زير آنها قرار نگيرد به همين علت افرادی که از چراغ مطالعه استفاده می کنند ، بايد دقت کنند که نور چراغ از نوع سفيد نباشد.
آوردن اين نکات که همگی بيانگر نگرانی ها و ابهامات پيرامون استفاده از لامپ های کم مصرف است بيانگر استفاده نکردن از اين لامپ ها نيست بلکه بيانگر اين موضوع است که زمانی که استفاده از يک ابزار عموميت دارد و در عين حال نگرانی های از نظر تاثير بر سلامت پيرامون آن وجود دارد بايد بررسی و تحقيق و اطلاع رسانی بيشتری هم در آن خصوص صورت گيرد و يا اينکه راهکارهايی بيان شود تا از عوارض هر چند احتمالی کاسته شود.
استفاده از لامپ های کم مصرف به دليل صرفه های اقتصادی که دارند در همه جای دنيا به طور وسيعی مورد استفاده قرار می گيرند، اما اين در حالی است که بنا بر اذعان متخصصان امر سلامت ،نور اين لامپ ها می تواند عوارضی برای افراد داشته باشد.
امروزه اين لامپ ها بخاطر کم مصرف بودن آن در بين مردم طرفداران زيادی دارد ودر سطح وسيعی از ادارات ، کارخانه ها و منازل استفاده می شوندو ار اين رو بايد در باره مضرات و خطرات ناشی از اين نور اطلاع رسانی کافی انجام شود.
يادآوری اين عوارض و مشکلات هر چند هم اندک باشد ضروری است تا راهکارهای لازم برای کاهش آن عوارض ارايه داده شود. در عين حال بايد به خاطر داشت که بسياری از عوارض خود را در دراز مدت نشان می دهند و به صرف اينکه هم اکنون عارضه ای به چشم نمی آيد از آسيب هايی که ممکن است در دراز مدت خود را نشان دهد ،نبايد غافل شد.
استفاده از لامپ های کم مصرف بدون شک از نظر مصرف کمتر انرژی مطلوب هستند اما متخصصان پوست به اين نتيجه رسيده اند که بهتر است در محل هايی که افراد مرتبا در آنها حضور دارند از اين لامپ ها استفاده نشود و در عوض در مکانهای عبور و مرور و راهروها و پارکينگها و اتاقهای انتظار و نظاير آن می توان از اين گونه لامپها استفاده کرد تا هم در مصرف انرژی صرفه جويی شده باشد و هم اينکه به سلامت مردم آسيبی رسيده نشود.
منبع:ايرنا

گرد آورنده : irsanat.com :( محمدرضایی )
تاریخ ارسال :  1393/8/21     
تعداد مشاهده :3802
ثبت نظرات شما کاربران محترم باعث بهبود مطالب سایت خواهد شد
نام و نام خانوادگی : الزامی
تلفن/ایمیل :
نظر شما : الزامی
کد امنیتی :

الزامی


دیگر مطالب مرتبط با موضوع : ایمنی ، بهداشت و ارگونومی


جهت دیدن مطالب بیشتر کلیک کنید             
آخرین مقالات ارسالی
مطالب تصادفی


دستگاه تی دی اس متر(TDS)

دستگاه پی اچ متر دیجیتال

هدایت سنج آب,EC متر

فتومتر پرتابل دیجیتال

دماسنج دیجیتال

مولتی متر دیجیتال

ph متر خاک

ph متر، ph سنج

Tds متر

آمونياك سنج

سنسور ph سنج ، پراپ ph سنج

EC متر ، EC سنج

ph سنج هانا ، تستر ph هانا

رفرکتومتر ، قند سنج

EC/TDS متر ، هدایت تی دی اس سنج

EC/TDS/PH متر ، تستر های مولتی پارامتر آب

ترازو آزمایشگاهی

اکسیژن متر آنلاین

پی اچ ph سنج آنلابن

هدایت و تی دی اس سنج آنلاین ،EC/TDS تابلویی انلاین

اکسیژن سنج DO متر آنلاین تابلویی

محصولات شرکت آدوا ADWA -ADWA

تجهیزات کنترل و اندازه گیری آنلاین

کلر سنج

فروش فوق العاده تجهیزات آنلاین تابولویی

محصولات شرکت ای زد تایوان AZ

فلکسی تستر، کلر، کلراید، سختی، سختی کلسیم، مس، روی،سیلیسم



فروشگاه ایران صنعت ،بررسی انتخاب و خرید آنلاین

فروشگاه ایران صنعت در سال 1388 تاسیس گردید، که مفتخر است ، با عرضه محصولات ابزاردقیق ، برق الکترونیک ، ابزارآلات و تجهیزات صنعتی در سراسر کشور با بهترین کیفیت و قیمت رقابتی در خدمت هموطنان گرامی باشد .
ENAMAD logo-samandehi

آدرس : کرج چهار راه کارخانه قند به سمت میدان هفت تیر خیابان پناهی کوچه پناهی 1 پلاک 61 ساختمان اهورا واحد یک
شماره تلفن : 02691300551
شماره همراه : 09106978820 واتساپ ، تلگرام ، ایتا ، روبیکا ، ای گپ روی این شماره می باشد
شماره نمابر : 30008666850361
افراد آنلاین: 96
تاریخ :1403/2/29
پرداخت آنلاین شبکه اجتماعی یوتیوب اینستاگرام شبکه اجتماعی فیس بوک

تمامي كالاها و خدمات اين سایت، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه میاشند و فعاليتهاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به ایران صنعت میباشد.